onsdag 12. mars 2008

Asus Eee


Jeg har leste en artikkel fra ITavisen.no om den nye mini-datamaskinen Asus Eee. Denne har ikke noen særlig gode spesifikasjoner, men den er veldig liten (22,6cm x 16,5cm x 2,0cm, prøv å mål den opp så ser du hvor liten den er). Det eneste spesielt gode med maskinens hardware er at den inneholder ingen løse deler, dvs. at den bruker flash-minne og ikke harddisk. Dette gjør datamaskinen spesielt robust, og er derfor enda mer egnet til å ta med seg på reisen. I tillegg er operativsystemet så enkelt at de fleste som ikke har brukt datamaskiner så mye kan lære seg denne fort.

Jeg synes denne maskinen er en veldig god idé fra Asus. Den er perfekt for de som bruker den lite og er veldig praktisk for de ikke fullt så kravstore. Mine besteforeldre har for eksempel bruk for en datamaskin som de kan organisere bilder med etter at de fikk digitalt kamera. Siden operativsystemet er så minimalistisk og enkelt, tror jeg besteforeldrene mine k
an ha stor nytte av den.

Ellers tror jeg denne PC-en kan være fin å ha med seg til å notere på eller som underholdning til lange reiser i og med at maskinen har støtte for en del småspill og selvfølgelig film.

Det ligger en video i artikkelen som er veldig lang, men det er verd å ta en titt på den for å se hvordan datamaskinen fungerer.

Ingen kommentarer: