onsdag 6. februar 2008

Sammenligne tre blogger

Jeg valgte å sammenligne bloggene "Petter Solberg"av Petter Solberg, "Ja, vi elsker" av Niclas Claesson og "På hjortefot" av Kristian.

Petter Solbergs blogg (http://www.vgb.no/20075):
Det første jeg tenkte på var hvordan utformingen var. Da la jeg merke til at bloggen så ganske profesjonell ut spesielt på grunn av bakgrunnen, men når jeg etter hvert prøvde å finne meg fram på siden syntes jeg at den manglet en god oversikt. Jeg syns også at han godt kunne droppet en del av linkene, spesielt de under "Nyheter innenriks" og kanskje noen under "Mer". Det var bra at han hadde mange bilder i bloggen siden det gjør at den ikke blir så kjedelig.
Alt i alt vil jeg si at den ser profesjonell ut på grunn av bakgrunnen og den gjennomgående fargen, men den burde virkelig bli mer oversiktlig.

"Ja, vi elsker" (http://javielsker.blogspot.com/):
Den har en enkelt utforming, med en overskrift, innlegg i midten og lenker på siden, men jeg syns det er bra at han har en farget bakgrunn. Siden bloggen kunne blitt veldig kjedelig hvis den hadde en såpass enkel utforming og vært svart/hvitt. Det er bra at den har mange bilder og at han har laget den såpass oversiktlig. Han har laget intralenker til de forskjellige innleggene på siden sin under "Kategorier", og "Tidligere innlegg"

På hjortefot (http://www.vgb.no/341):
Bloggen har også en ganske enkel utforming. Dessverre har den bare en hvit bakgrunn, men han fikser det opp igjen ved å bruke såpass mange bilder og videoutklipp. Jeg syns det ble litt mange lenker. De fleste var ganske relevante, men jeg syns at "Verdt å ta turen innom:" innholdt for mange lenker. Det er bra at han har ganske korte innlegg på hovedsiden, og korter ned og bruker intralenker som "Les hele" hvis innlegget blir langt.

"Ja, vi elsker" og "På hjortefot" var ganske enkle i forhold til Petter Solberg sin blogg. Dette tok de imidlertid igjen ved å være mye mer oversiktlige. Den mest oversiktlige bloggen var "Ja, vi elsker", mens den mest rotete var Petter Solberg sin.

Jeg syns På Hjortefot var best på grunn av den var veldig oversiktlig og den inneholdt mange bra lenker til andre mer faglige sider om jakt. I tillegg fikk forfatteren prisen for årets beste blogg på VG.

Bildene er tatt fra de forskjellige bloggene.

1 kommentar:

LK sa...

De tre bloggene du har valgt viser at blogging kan være så mangt; folk blogger jo om alt mulig! En fin ting med å lese andres blogger er at man kan få idéer som man kan ta med seg til sin egen side. For eksempel har du sagt noe om hva slag struktur du liker, hva som er oversiktlig for deg, etc. Lurt å ha i bakhodet mens vi blogger videre utover våren!

Hilsen Lærer'n