onsdag 13. februar 2008

Reklamens makt


Jeg irriterer meg stadig over reklame. Derfor skriver jeg like gjerne om det nå.

Når man lager en reklame, må man tenke på mange ting; man må for det første ha en målgruppe. Skal man lage reklame om et produkt for ungdom, må man altså tilpasse reklamen etter dem. Så må man tenke på utseende. Bakgrunnen må være en kontrast til produktet så man ser at det er dette produktet det gjelder. Lys er også viktig, spesielt i reklamefilmer. Lyset viser tilskuerne hva de skal fokusere på i filmen. Det som gjør en reklame interessant og morsom er jo humoren. Hvis reklamen er hysterisk morsom er det klart at den tiltrekker mer oppmerksomhet enn om den har en kjedelig overskrift og triste farger. Uten dette kan reklamen bli kjedelig og produktet blir ikke kjøpt.

Vanligvis når man ser en god reklame, tenker man, "det var en bra reklame, men jeg kommer ikke til å kjøpe produktet likevel". Men reklamen fester seg i underbevisstheten, og kommer frem neste gang du skal velge mellom for eksempel Pepsi og Cola. Jeg kan forresten nevne en type reklame som riktignok ikke er lov i Norge. Den vises mens et annet program vises, bare i så korte glimt at du ikke merker det. Underbevisstheten oppfatter det likevel og når du kommer til valget mellom to varer, velger du automatisk den som er festet til underbevisstheten. Skummelt.

Noen reklamer er underholdende og morsomme, men jeg føler ikke at jeg må kjøpe produktet etter å ha sett en bra reklame. Hvis man ser en ny reklame kan det være morsomt, men de fleste reklamer ser man om og om igjen, og det blir veldig plagsomt. Hvis du for eksempel ser en film på TV 3, varer den ofte en halvtime lengre på grunn av reklamen.

Reklame forpester alle media. Ta Internett for eksempel. Det er ikke mange sider uten reklame i margen. Veldig ofte hopper det opp pop-up vinduer og andre irriterende ting, mens du prøver å konsentrere deg om innholdet på siden.

Jeg synes det er greit med litt reklame på TV så du kan følge med på hva som er nytt, men det er alt for mye der. Når den samme reklamen på om igjen hvert tiende minutt, blir man ganske lei.

Det er alt for mye reklame!

(Ps. Jeg må bare legge til at firefox har en ad-on som heter Adblocker Plus som lar være å laste ned reklamen på en side. Dermed slår du to fluer i en smekk og slipper reklame samtidig som det går raskere å laste siden.)

Bildet er fra VG.

1 kommentar:

LK sa...

Jepp! Reklame er ikke noe jeg er overbegeistret for, men som regel er det noe elevene liker å jobbe med. Jeg håper derfor at vi får tid til et lite reklameprosjekt i løpet av våren.